NÁVOD - JAK SE ÚSPĚŠNĚ STÁT VÝMĚNNÝM STUDENTEM

21:00

Hodně lidí se mě začalo ptát, jak se přihlásit do programu a jak to probíhá, jak těžký to vlastně celý je, jak dostat vízum  . . . To mi udělalo radost - lidi fakt čtou můj blog a k tomu dělám něco prospěšnýho! 😅 Takže se budu snažit celý ten ROTARY proces nějak zjednodušeně popsat. Popravdě, je to celý dost náročný a dost zdlouhavý 😃 . . ALE!! Rozhodně to stojí za to!
(Vemte, prosím, na vědomí, že už je to rok, co jsem to celý absolvovala, takže si to pamatuji tak matněji. Takový ty detaily kdy přesně, kolik . . . můžou bejt trochu mimo 🙄.)


Tohle velký dobrodrůžo začalo někdy v září/říjnu, když se mi do rukou dostal malý, nenápadný ROTARY letáček o výměnných programech. Vlastně to byla strašná náhoda - ten letáček propagoval můj třídní na hodině tělocviku, kde jsem většinou nebyla přítomná (moje třída chápe 😂) a nebo jsem běhala někde okolo. Takže jsem byla ve správný čas na správném místě a k tomu jsem dávala pozor (dost dobrý combo na mě 😎). Když jsem si přečetla o co jde, hned jsem věděla, že do toho jdu. Jsem ten typ člověka, co moc nepřemýšlí, ale prostě jde za tím, co je za hranicemi pohodlnosti a obyčejnosti. Takže jestli jsi podobný typ člověka, tak si prostě domluv schůzku a začni zvažovat, jaká země by se ti líbila. To ale trochu předbíhám. Nejdřív musíš jít domů a oznámit rodičům, že půjdeš studovat do zahraničí, tak jako jsem to udělala já před rokem 😂 #karolinarulezzzzzzz. Ne, teď si z toho dělám samozřejmě srandu, ale mojí mamu to tenkrát moc vtipný nepřišlo 😕 (tenkrát zní jak před 27 lety, ale mě nenapadá lepší slovo 🙄😂). Nebojte, maminky jsou citlivý, ono je to přejde časem. Takže když jsem to doma oznámila, tak jsem si domluvila schůzku s ROTARY klubem v mým městě ( vím, že už je na domlouvání schůzek trochu pozdě teď pro budoucí outboundy, ale třeba to pak pomůže někomu mladšímu, kdo o výměně zatím jen sní 🤔😅 ). Ty schůzky se asi hodně liší, záleží na tom, jak přísný a velký tvůj klub je, ale moje schůzka byla úplně v pohodě. Jen já, moje rodiče a několik málo ROTARY lidí. Trochu si vás proklepnou - jestli to fakt myslíte vážně, jestli jste dost vyspělý - prostě vás musí trochu poznat. Taky vám řeknou všechny detaily o výměně. Určitě počítej s otázkou "Proč chceš být výměnný student?". Připrav si rozumnou short and sweet odpověď, bude se hodit.

Jestli se tvýmu klubu zalíbíš, tak někdy v tomhle období (začátek listopadu), pojedeš na první velký meeting s ostatními zájemci z celé republiky. Česko má první meeting tradičně v Třebíči, Slovensko v Martině. My jsme to měli jen jednodenní, ale pamatuji si, že se nějak řešilo, že se to rozdělí do dvou dnů, tak nevím, jak je to letos. Určitě se na to dobře vyspi, bude to dost náročnej den, hodně informací, praskne ti hlava a budeš se modlit, ať už je konec 😅. Ale dozvíš se užitečný rady a věci, který jsi určitě ještě nevěděl, seznámíš se se základními pravidly a jako sladký bonus budete volat se studentama, který jsou na výměně tenhle rok. Btw, jestli to klapne a budu vybraná a budeš zrovna ty 6.11. v Třebíči, tak budeš mít tu čest volat se mnou 👸🏼. Už před prvním meetingem bys měl zhruba vědět, jaký země tě lákají nejvíc, ale po tomhle meetingu už to začíná být serious. Budeš si vybírat asi ze 30 zemí (http://www.rotary2240youthexchange.org/nabizenezeme - užitečný odkaz) a budeš je dávat na seznam preferencí. Neznamená to ale, že když si dáš první Kanadu, tak se dostaneš do Kanady. Můžeš se dostat do Brazílie, kterou jsi měl až na třetím místě. Záleží na tom, kolik lidí chce stejnou zemi jako ty a u Kanady a USA taky záleží na testu a pohovoru z aj. Každopádně se musíš asi během pár týdnů potom prvním dýchánku rozhodnout, jestli do toho fakt jdeš a nebo jestli se vzdáš a necháš si vrátit peníze a končíš. Dvě dost důležitý věci jsem zapomněla - připrav se, že tvoji rodiče budou muset na oplátku taky někoho hostit, jinak to prostě nejde. Mojí mamu se to hodně nelíbilo na začátku, protože neumí moc dobře anglicky a táta sice anglicky mluví plynule, ale přes týden často není doma kvůli práci. Co uslyšíte milionkrát - VÝMĚNNÝ STUDENT NENÍ HOST, ALE SOUČÁST RODINY, SOUČÁST KOMUNITY A ZEMĚ, VE KTERÝ TRÁVÍ SVOJÍ VÝMĚNU. Takže on se musí přizpůsobit, ne vaši rodiče. On se musí naučit jazyk - v našem případě česky. Takže s tím si vaši rodiče tak moc hlavu lámat nemusí. Druhá důležitá věc - na kolik vás tahle sranda vlastně vyjde? Základní cena, kterou platí všichni stejně, je něco okolo 50 tisíc. To zahrnuje bydlení u prověřených rodin (budeš mít 2-3), školu (já jsem třeba dostala ROTARY stipendium a jsem na soukromý škole, která by mě jinak stála v přepočtu 300 tisíc na rok; na takovou školu bych se asi jinak nedostala 😅), jídlo normálně s tou rodinou a kapesný (v každý zemi je to trochu jiný; v USA dostávám $100 (2500 korun) každý měsíc).  Pak se to začíná trochu lišit. Musíš si zaplatit letenku, pojištění a víza. Když si vybereš Itálii, tak dáš za letenku asi míň než někdo, kdo si vybere Nový Zéland💡.  Pak taky záleží, jak moc velký marnotratník jsi a jestli hodláš utratit za kafe tolik, kolik utrácím já 😅. Je to celý dohromady kopec peněz, ale s jinýma agenturama a podobným věcma se to nedá srovnat (pozor !! ROTARY je organizace, ne agentura !!!!!!!!!!!! jestli někde veřejně řekneš nebo napíšeš, že ROTARY je agentura, tak ti p. Barák osobně udělí mínusový body a to nechceš 😂). 


Takže kde jsme to byli . . . jestli to fakt myslíš vážně, tak za pár měsíců pojedeš na druhý meeting, který už je víc hardcore. Je to na tři dny - Česko i Slovensko dohromady. Na druhým meetingu tě čekají 4 pohovory (1 v angličtině) a test z angličtiny. Zní to strašně, ale není to tak strašný. Budete rozděleni do skupin a podle skupin chodit na ty pohovory. Můj první a zároveň nejhorší pohovor byl s p. Barákem 😅. Byla jsem strašně nervózní a přišlo mi, že jsem říkala hrozný blbosti 😂. Jako druhý jsem měla angličtinu a to byl asi můj nejlepší. Vytáhla jsem si dobrý téma - shopping 💁🏼. Je to jako jednodušší maturita, vytáhneš si téma a pak o něm nějakou dobu musíš mluvit. Třetí pohovor spočíval v kecání s ROTEXÁKAMA (ti, kteří se z výměny už vrátili), to je sranda. Poslední pohovor měl otestovat moje vědomosti o ČR a tak. Zeptali se mě, kam bych vzala svoji host-sister, kdyby chtěla vidět něco zajímavýho, takže jsem mluvila chvíli o Šumavě a lyžování a pak o Praze. Všechny moje pohovory byly nakonec docela v pohodě, nešla jsem ani do druhého kola (když se jim někdo nezdál, tak druhý den, myslím, byly ještě opravy) a ani mě nevyhodili 😅. Asi to zní morbidně, když to teď čteš, ale přísahám, že to fakt nebylo tak těžký. Bylo nás tam hafec a vyhodili hodně málo lidí a to většinou jen kvůli tomu, že by měli trochu dospět a počkat na příští rok. Takže žádnej stres.

Po druhým meetingu začne teprve peklo. Peklo v podobě nekonečně dlouhý závazný přihlášky. Fakt, neke. To je horší než všechny ty výslechy, má to asi 20 stránek ve finální podobě 😃. Budeš muset napsat esej o sobě (v aj) - kde bydlíš, tvoje zájmy, tvoje vlastnosti, prostě všechno. Tvoji rodiče budou muset napsat něco o tobě - jak zvládáš stres, jak jsi vyspělý a tak. I tvůj učitel bude muset napsat, jak dobrý student jsi. Pak taky budeš muset zaběhnout k doktoru a zubaři, nechat sebe a svoji family profesionálně vyfotit a nechat si udělat speciální očkovací test nebo bůh ví co to je. Budeš oskenovávat pas a rodný list - ujisti se, že tvůj pas platí dlouhou dobu po tom, co se budeš vracet zpět. Někdy v tomhle období mezi 2. a 3. meetingem ti přijde mail o zařazení, což znamená, že tě tvůj český distrikt napíše, do které země ses dostal. Sice budeš vědět zemi, ale pořád ještě si budeš muset počkat na přesný umístění jako město, školu a rodinu, kterou ti přidělí. Ty maily chodí různě, někdo se to dozví dřív, někdo dýl. Není to tak, že vám všem najednou přijde mail o umístění. Takže budeš muset trpělivě čekat, i když někdo z tvých kamarádů už bude vědět, kam se dostal. Než pojedeš na třetí a poslední meeting, tak bys měl začít komunikovat se svým distriktem a až budeš vědět, kdo je tvoje první host rodina, tak je určitě dobrý je kontaktovat, zavolat jim je asi nejlepší (jestli teda ovládáš aspoň nějak jejich jazyk nebo aj 😂). Taky si budeš muset zařídit pojištění (s tím ti pomůže tvůj host distrikt) a jestli budeš hodně rychlej, tak už budeš makat i na vízum, ale to se mně nestalo 😅.

Třetí meeting, ten mě bavil nejvíc. Je to taky na tři dny, my to měli na Moravě v přírodě. Na poslední meetingu budete dolaďovat poslední věci jako pojištění a říkat si, jak vybojovat vízum, budeš muset mít připravenou prezentaci o sobě a budete fasovat ROTARY saka, trika, vizitky, vlajky a odznáčky! Kdo neví - jako každý ROTARY výměnný student dostaneš obyč tmavě modrý sako s logem ROTARY a musíš vyměňovat odznáčky s ostatními výměnnými studenty. Takže na konci roku vyhrává ten, kdo má nejvíc odznáčků. Vypadá to fakt pěkně 😍. Na posledním meetingu jsme byli dohromady se studenty, kteří byli na výměně v ČR, takže jsme dělali hodně team-buildingových aktivit a hlavně měli srandu!

Potom už ti zbývá čekat, čekat a čekat. Taky doladit to vízum, sbalit kufr (dost těžký 😥) a koupit dárky pro svoje host rodiny. A pak už jen huráááááááá . . . ✈️


Takže to nějak rozumně shrnu - VÝMĚNU DOPORUČUJI! Je to to nejlepší, co můžeš udělat, dokud jsi ještě mladý! To je celý 😃.

Rychlý odpovědi na vaše otázky - ne, nestýská se mi a ani tobě se stýskat nebude, protože tady na to není čas; zvládám to v pohodě všechno, domů volám jednou týdně, jen že jsem živá a rychlej report, co se stalo za poslední týden, úplně to stačí; s kamarádama v kontaktu nejsem - mám kamarády teď tady a kdo je pravej kamarád doma, tak na mě ten jeden rok počká; pro Karolínu jsem se rozhodnout nemohla - dala jsem si jako první USA a čekala jsem na stát, kterej mi přidělí, nemůžeš si vybírat; s tím klasifikováním je to trochu těžší a je to asi jediná věc, která je na výměně na kekelec - většina škol u nás ti ten rok neuzná, takže buď budeš muset opakovat a nebo se s nima domluvit a zkusit o prázdninách rozdílový zkoušky 😐. Snad jsem někomu trochu pomohla a odpověděla na všechny vaše otázky, jestli ne a nebo máš ještě jiný otázky, tak mi určitě napiš!
http://www.rotary2240youthexchange.org  - ❓









BTW, dneska jsem brečela . . . už je listopad a já jsem tady skoro tři měsíce. Nechápu, jak se to stalo. Včera byl srpen a dneska koukám do kalendáře a on je listopad 😰😪😭😫


fotka ze 3. meetingu ❤️ (už v nových sakách)

You Might Also Like

2 komentářů

  1. Ježíš, tohle je fakt skvělej článek, v nedeli me čeká meeting v Trebici a jeste tento nebo další týden pohovor v Rotary 😂 Takze budu mit tu čest s tebou volat, hahah. 💁
    Užívej si tam!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji 🙆🏼😅🤘🏼 ještě to nevím jistě, jestli budete volat se mnou 🙄 každopádně držím pěsti !

      Vymazat